619928746

©2018 by Psicodescobrint. Proudly created with Wix.com

Buscar
  • Psicodescobrint

Com et comuniques?

La manera com ens comuniquem amb els demés és molt important, ja que determinarà la manera en que ens relacionarem amb el nostre entorn i amb nosaltres mateixos.

La comunicació assertiva és la clau per tenir una sana autoestima i unes relacions interpersonals òptimes.



Es poden distingir bàsicament tres estils de comunicació:


1. L'estil passiu: on la persona no creu tenir determinats drets i no defensa els seus interessos i opinions. Per evitar qualsevol tipus de conflicte o discussió amb els altres, prefereix fer cas, dir que sí a tot, encara que vagi en contra de les seves conviccions. Pensa que així aconseguirà l’afecte dels altres, però l’únic que aconsegueix és que s’aprofitin d'ella i els altres li perdin el respecte.

Degut a aquest comportament va acumulant ràbia i ressentiment. Es preocupen d'entendre a l’altre però no a sí mateixos.


2. L’estil agressiu: la persona té una conducta de defensa davant dels seus interessos personals, sense tenir en compte ni els sentiments ni les opinions dels demés. Solen adoptar una conducta amenaçadora i ofensiva. No accepta l’opinió de l’altre, no escolta.

Moltes vegades pensem que aquest tipus de comportament pertany a algú amb una autoestima alta, segura de sí mateixa, idees clares i forta personalitat. Però en realitat, no és així, inclús moltes persones que es comporten de forma agressiva es senten en realitat insegures i vulnerables, per això usen la seva actitud com a defensa.


3. L’estil assertiu: la persona té una autoestima sana, creu en els seus drets i es relaciona amb els altres d'igual a igual, sense sentir-se inferior o superior a ells. La persona assertiva respecta i és respectada, i és capaç de defensar els seus interessos d'una manera cordial.


Tan l’estil passiu com l’agressiu denoten problemes de relació i són conductes desadaptatives. El tercer estil, l'assertiu, és el més adequat per poder establir unes bones relacions i sentir-nos bé amb nosaltres mateixos.


Alguns consells per començar l'entrenament assertiu són:


1. Tenir una consciència clara dels drets propis i dels altres.

2. Poder diferenciar les diferents conductes i així reconèixer la nostra actuació i identificar els nostres errors.

3. Donar-nos compte de que: el què ens diem a nosaltres mateixos pot influir en la nostra conducta i en els nostres sentiments.

4. Expressar sentiments com “jo penso”, “jo opino”, sense acusar a ningú. Això provoca seguretat. Ningú pot recriminar-te res del que sents, ja que és teu, et pertany.

5. Respectar els drets i opinions de les persones que ens envolten.


L’entrenament assertiu permet reduir el malestar, ja que ens ensenya com defensar i auto-afirmar els propis drets, sense agredir ni ser agredits, possibilitant també l’augment de la capacitat per transmetre als altres les nostres opinions o sentiments de manera eficaç, sense sentir-nos malament.

3 vistas